Vrijdag 4 april - Knesseth, Yad Vashem, Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Agaath Hordijk-den Hertog - WaarBenJij.nu Vrijdag 4 april - Knesseth, Yad Vashem, Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Agaath Hordijk-den Hertog - WaarBenJij.nu

Vrijdag 4 april - Knesseth, Yad Vashem, Bethlehem

Door: Agaath Hordijk-den Hertog

Blijf op de hoogte en volg Agaath

04 April 2014 | Israel, Jeruzalem

Na een heerlijk ontspannen nacht gaan we beginnen aan de nieuwe dag.
Moses reed per ongeluk gelijk door naar Yad Vashem dus besloten we om de Knesseth hierna te doen. Moet kunnen, toch!

Nu eerst even eten en straks weer verder schrijven...Bekijk maar even de foto's. Zal de groeten doen!!!

Iedereen de groeten van de lezers gedaan en men vond het geweldig al dat meeleven!!!
Nu de dag vandaag. Yad Vashem was indrukwekkend. We gingen eerst naar het gedeelte met de herinnering van de 1,5 miljoen kinderen die omgekomen zijn. Het is niet te bevatten.... Vervolgend over de Laan der Herinnering naar het heriineringscentrum. Al die lichtjes en het noemen van de zes miljoen namen in drie verschillende namen wat dag en nacht doorgaat met uitzondering van de sjabbat en Jom Kipoer. Zo ijzingwekkend indrukwekkend. Dan het centrum zelf. Één van ons las het lied van Hans Krieg:
IN AMSTERDAM DAAR IS EEN BUURT HEEL VERLATEN.
DE HUIZEN ZIJN LEEG EN VERROTTEN IN 'T WEER.
DE STRATEN ZO STIL VOL MET GAPENDE GATEN.
WAAR ZIJN TOCH DE MENSCHEN? ZIE IK ZE NOOIT WEER?

WAAR ZIJN AL DE VENTERS MET FRUIT EN MET BLOEMEN
EN WAAR IS DE VODDEMAN, DIE ALTIJD KWAM.
WAAR ZIJN DE TIENDUIZENDEN HIER NIET TE NOEMEN.
WAAR ZIJN TOCH DE JODEN VAN ONS AMSTERDAM?

DE DAPPERE NAZIS HET KON HUN NIETS SCHELEN
ZIJ HEBBEN HEN SMAADVOL HET LAND UITGEVOERD.
OM THANS AL HUN GELD EN HUN GOEDREN TE STELEN.
DE TIJD VAN DE RAZIAS WAS ENG EN BEROERD

WAAR ZIJN AL DE VENTERS MET FRUIT EN MET BLOEMEN
EN WAAR IS DE VODDEMAN, DIE ALTIJD KWAM.
WAAR ZIJN DE TIENDUIZENDEN HIER NIET TE NOEMEN.
WAAR ZIJN TOCH DE JODEN VAN ONS AMSTERDAM?

IN VEILIGE KAMPEN ZIJN ZIJ OPGESLOTEN.
VERHONGERD VERGAST EN BEESTACHTIG VERMOORD.
VAAK LEVEND VERBRAND OP DE VLUCHTDOOD GESCHOTEN.
LUGUBRE MISDADEN ZOALS NOOIT GEHOORD.

DAAR BLEVEN DE VENTERS MET FRUIT EN MET BLOEMEN
EN DAAR BLEEF DE VODDEMAN DIE ALTIJD KWAM.
DAAR BLEVEN TIENDUIZENDEN HIER NIET TE VERNOEMEN.
DAAR BLEEF EEN STUK LEVEN VAN ONS AMSTERDAM…

Hierna gingen we naar de Knesseth waar we de Menorah bekeken.
Daarna vertrokken we richting Bethlehem. Bij de grens gekomen zagen we allerlei militaire voertuigen tussendoor komen en de soldaten sprongen er uit. We mochten de grens niet over. Beangstigend was dit even. We zijn toen omgereden en via een andere grenspost naar Bethlehem gereden. Eerst heerlijk geluncht en een souvenirwinkel bezocht.
We hebben de Geboortekerk bekeken maar konden niet de grot in omdat het 2,5 uur zou duren voordat we bij de "geboorteplek" zouden aankomen. Dit was duidelijk te veel voor menigeen, dus besloten we dit over te slaan en naar ons hotel te gaan. Wel is een groot gedeelte van de groep nog naar de synagoge geweest voor de viering van de sjabbat.

Bij de avondsluiting werd de winnaar van de prijsvraag in het zonnetje gezet en kreeg deze zijn prijs: een mooi keppeltje.
Bij het gebed hebben we de namen genoemd van de mensen van het thuisfront die hele trieste meldingen hebben gekregen de afgelopen dagen. Voor de familie die mee op reis zijn, was dit een heftig moment en ook de anderen zijn erg aangeslagen.
Na het diner met o.a. de befaamde sjabbats-visballetje met bietensaus ging iedereen weer zijns/haars weegs

• 04 April 2014 - 08:13

Jeanet Van Der Kaa:

een fijne dag toegewenst

• 04 April 2014 - 13:21

Ineke Robbemont:

Beste Agaath,

Wat een leuk verslag maak je kort en bondig daar hou ik van! (Heb je dit van je man over genomen ha ha)

Ik geniet dubbel mee van het verslag van de Israël reis, 2 jaar geleden was ik er ook.
    Prachtig land met zoveel historie.

Doe alle sGravendelers de groeten.

Jaco en Ineke Robbemont

• 04 April 2014 - 13:39

Yvette Van Dam:

Wat leuk om als 'thuisblijver' jullie reis op deze manier te volgen.
    Vandaag een indrukkenwekkende dag aan het programma te zien.
    Een goede tijd toegewenst en de groeten van het thuisfront;)

• 04 April 2014 - 15:39

Janneke Van Der Feest:

Beste Agaath,
    Bedankt voor de verslagen. Leuk geschreven. Ik beleef het helemaal mee en denk terug aan de Israëlreis van 2007 met Gonnij en de Zuidlanders. Willen jullie a.s. maandag André Smaal feliciteren met zijn 65ste verjaardag. Versier de bus maar voor hem en geef hem een flinke knuffel van ons.
    Sterkte met de plaspoppen en ondanks het sluimerende verdriet hopen we dat jullie nog een goede tijd hebben. Groet aan allemaal van Piet en Janneke

• 04 April 2014 - 22:34

Pieter Jan, Lianne En Thijs:

Mooi om jullie reis zo te kunnen volgen. Nu al indrukwekkend.
    Hopelijk volgen er nog mooie dagen!!
    Groeten van ons aan allemaal.
    Maar natuurlijk een speciale groet aan (opa) Ad en (oma) Lia! :)

• 04 April 2014 - 22:35

Janneke Van Der Feest:

Wens Adrie en Gonnij heel veel sterkte morgen (zaterdag), wij leven met hen mee. Wij gaan naar de begrafenis van Janni. Mels en Els ook denk ik. Nogmaals heel veel sterkte!!!
    Groetjes, Piet en Janneke.

• 05 April 2014 - 05:05

Agaath Hordijk-den Hertog:

Beste Ineke, dit keer was het een lang verslag. Maar we (de hele groep) hebben wel gelachen om je opmerking.

• 05 April 2014 - 11:21

Arie En Willy Visser:

Hallo allemaal wij Arie en ik willen jullie een gezegende zondag wensen.